In diepe duisternis zie je geen tranen

11 reacties op “In diepe duisternis zie je geen tranen”

  1. Echt mooi dit gedicht vooral de titel is prachtig .

  2. ik bedoel meer
    ‘onzichtbaar is het licht’
    wanneer voor iemand alleen maar duisternis overheerst dat spreekt uit: ‘de nacht overwon’
    dan ziet zo iemand geen enkel lichtpuntje meer
    dat wil niet zeggen dat het licht er dan niet is
    alleen is het dan onzichtbaar
    licht kan niet onzichtbaar worden, wel lijken
    licht is licht
    niet meer en niet minder

  3. @ Svara

    Ja, ‘onzichtbaar werd het licht’ klinkt inderdaad niet zo wreed definitief.
    Bedankt voor de fijne reactie!
    Lenjef

  4. Lenjef,
    Voor mij past het hier beter dan op mijn blog
    De laatste zin had voor mijn gevoel opener gekund door in plaats van het woord ‘weg’ bijv. het woord ‘onzichtbaar’ te gebruiken.

  5. neen zien niet, maar je kan ze horen of voelen.

  6. Ik zeg alleen brrrr

  7. @ Plato

    ‘Op naar het licht’ kan inderdaad ook perfect.

    Het hangt er van af of je de dood als eindpunt of beginpunt ziet.

    Bedankt voor de, zoals altijd, waardevolle reactie.

    Lenjef

  8. Lenjef: er is ook nog iets te zeggen voor een andere laatste zin. Ik denk aan een ogenschijnlijke tegenstelling.

    ‘de nacht overwon. Op naar het licht.’

    Wat vind je daarvan?

  9. Ik moest meteen aan mijn schoonmoeder denken. Krap een maand geleden hebben we haar begraven, en nu is haar huisje al helemaal leeg. Toch denk ik, dat als iemand heel erg ziek is, de nacht een uitkomst kan zijn.
    De titel op zich is al een gedicht, Lenjef!

  10. Ooh wat spreekt dit me aan. Ik vind te titel bijna al genoeg. Dankje!

  11. ach hoe mooi je het simpele vergaan hier verwoord lenjef!
    knap gedaan weer!!

    graag gelezen dus!

    gr en een fijne dag gewenst

    enrico


Geef een reactie

